Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Adamov zastávka (žzast)


Název zastávky: Adamov zastávka
Číslo zastávky: 330258
Kilometrická poloha: 172,52
Provozní obvod: Brno
Provozovatel: SŽDC
Trať: Brno – Česká Třebová (260)
Předchozí stanice: Adamov
Následující stanice: Blansko

Historie

Ačkoliv se o vybudování zastávky v blízkosti strojíren v Adamově uvažovalo již během 2. světové války, kdy zdejší zbrojní výroba dosahovala do té doby nevídaných výkonů a v závodě pracovalo přes 5000 zaměstnanců, z velké části dojíždějících, pro odpor německé správy závodu došlo ke stavbě až po skončení války. Důvodem byly zejména obavy o zranitelnost většího počtu zaměstnanců závodu, kteří by se zdržovali při čekání na vlak poblíž výrobních budov pří leteckém bombarodvání. Pří pěší cestě na nádraží se zaměstnanci více rozprostřeli po délce 1,5 km dlouhé cesty a měli lepší příležitost se v případě náletu ukrýt.

Stavba zastávky proto započala až v roce 1946, přičemž hlavní zájemce o stavbu - strojírny, tehdy součást Škodových závodů v Plzni, se zavázaly uhradit jak výstavbu zastávky, tak její osvětlení, údržbu a dokonce na dobu 50 let poskytnout byt pro přesídlení drážních zaměstnanců, kteří přebývali ve strážním domku č. 132 na místě pozdější výdejny jízdenek. Domek byl posléze zbourán aby ustoupil 250 m dlouhému nástupišti (ve směru do Blanska).

Od března 1946 započala výstavba zastávky, na níž pracovali především němečtí váleční zajatci. K vybudování nástupišť byl použit materiál z vyhořelé budovy ředitelství strojíren a dalších částí závodu, po odsunu německých zajatců pokračovala výstavba v režii firmy Konstruktiva. Předpokládaný termín dokončení 28. října 1946 se nestihl zejména vlivem brzkých mrazů a zastávka tak byla dokončena a otevřena až 27. ledna roku 1947. Z počátku zastavovaly na zastávce 4, koncem roku 1947 již 7 párů vlaků.

Popis

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.



Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 25. 10. 2021 a zobrazen celkem 12738×, naposledy dne 3. 5. 2024 v 16:11.

Texty na téma Adamov zastávka (žzast)

Zpět | Nahoru

Blansko (žst)
Téma:
Blansko (žst)
Název stanice: Blansko Číslo stanice: 330951 Zkratka: BLO Kilometrická poloha: 178,74 …
Chotoviny (žst)
Téma:
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…
Druhý Adamov
Téma:
Druhý Adamov
Loader.load() Nikdo nepochybuje o tom, že Adamov je zvláštní místo k životu. Ale jako by nebylo dost jednoho města s jeho oprýskanými zdmi, bizarními …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: